Recenze na desku BRÁNA!

Skrz skříň, tedy almaru, vedl vchod do Narnie. Zde takový vchod sice nenajdete, ale místo něj můžete najít bránu do osobitého hudebního světa ALLMARY.

Zpočátku mě přepadl pocit, že mám v rukou sice velmi solidní, ale přece jen zábavovku. To by samo o sobě nebylo na škodu, už dávno neházím tuzemský rockový folklór do stejného pytle šedého a poloprázdného podprůměru. ALLMARA je jinačí, sympaticky nad věcí a je po čertech znát, že její stylový záběr je mnohem širší. Jedenáct skladeb nemá snahu se točit dokola kolem jednoho, dvou základních vzorců. Co skladba, to poněkud jiný svět a prostředí rozdílných stylových vlivů. Od vcelku běžné (opět připomínám, že nic proti nemám) zábavové formy dokáže ALLMARA řádně přiostřit výraz nebo naopak zjemnit a vykouzlit zajímavé nálady.

Právě zajímavá atmosféra a pestrá nálada skladeb posunuje mnohem dál, než by se po prvním letmém poslechu mohlo vůbec zdát. Ten první poslech mě opravdu příliš nepoznamenal. První vyhrání z kapsy vyhání, tudíž jsem se nenechal odradit nijakým pocitem a rozhodl jsem se vydržet. A vida, je na čem stavět.

„Brána!“ obsahuje dost záchytných bodů a zajímavých zvratů na to, aby udržovala posluchače ve střehu. Úvodní dvojice skladeb „Brána“ a „Vůně cigaret“ desku pořádně nakopává a jeden by si myslel, že to takhle bude pokračovat až do konce. Atmosféra se ale mění a s ní zčásti i forma, „Ona“ je citelně melancholičtější a temnější, z klasické rockové šablony posupně roste do naléhavosti. „Robin Úd“ se obrací ke třaskavějšímu materiálu, členitá výstavba včetně rychlých výpadů a melodického refrénu nemá až tak daleko k melodickému power metalu.

„Čas proti“ staví na rockovém písničkovém základu a musím říci, že i na tomhle písečku je ALLMARA doma, jako japonský kapřík v zahradním jezírku. Další dávka melancholických nálad přichází s „Pár doušky“. Pomalu se mi chce tvrdit, že právě tahle poloha jasně definuje nejsilnější stránku kapely, ale to by bylo více než ošidné, i když to potvrzuje hnedle následující „Zpověď narkomana“.

Klipovka „Valkýry“ patří možná k nejsilnějšímu momentu na desce vůbec, z její nálady má tendenci mrazit. Přitom je to v podstatě přímočará a nekomplikovaná věc, ale možná právě díky tomu působí s takovou silou. Navazuje zádumčivá „V zákazu zastavení“, opět nemám zásadních námitek. Závěr „Brány!“ je pořádný hukot, ALLMARA umí pořádně hrábnout do strun a říznout do bicích, že u sousedů ze stromku opadala ještě zelená jabka a kočka zdrhla neznámo kam. „Spartakus“ je finále jak má být a spanilý průjezd cílovou rovinkou na plný tah osmiválce s procítěným závěrem…zajímavé.

Text: Jíří Vacek